Divat,  Gazdaság

Nike áremelésre készül a tarifák körüli bizonytalanság miatt

A Nike, a világ egyik legismertebb sportcipő- és ruházati gyártója, június 1-jétől áremeléseket tervez bevezetni egyes cipők és ruházati termékek esetében. Ez a bejelentés mindössze néhány héttel követi azt, amikor a rivális Adidas figyelmeztetett arra, hogy az Egyesült Államok által bevezetett vámok miatt kénytelenek lesznek emelni a termékeik árait. A Nike azonban nem nevezte meg kifejezetten az amerikai vámokat, mint az áremelés oka, csupán annyit közölt, hogy rendszeresen végez „árazási kiigazításokat”.

A Nike termékeinek szinte mindegyike Ázsiában készül, ahol a Donald Trump által bevezetett vámok célkeresztjébe kerültek. Az Egyesült Államok jelenleg felfüggesztette a magasabb „visszavágó” vámok bevezetését júliusig, de egy alapvető 10%-os vám továbbra is érvényben van számos ország ellen. A vámokat általában az importáló cég fizeti, nem pedig az a vállalkozás, amelyik a terméket előállította. Az importálók dönthetnek úgy, hogy magukra vállalják a többletköltséget, de sokszor inkább áthárítják azokat a fogyasztókra.

A június 1-jétől életbe lépő áremelések keretében a 100 dollárnál (kb. 74,50 font) drágább Nike cipők ára akár 10 dollárral is emelkedhet. A ruházati termékek és felszerelések ára is növekedni fog, 2 és 10 dollár közötti mértékben. A Nike a közelmúltban egy befektetői telefonhívás során elmondta, hogy a cég „számos külső tényezővel” szembesül, amelyek bizonytalanságot okoznak a jelenlegi működési környezetben, beleértve a vámokat is. A vállalat pénzügyi vezetője, Matt Friend, hangsúlyozta, hogy figyelemmel kísérik a bizonytalanságok és egyéb makrogazdasági tényezők hatását a fogyasztói bizalomra.

A BBC megkereste a Nike-t, hogy megtudja, a legújabb áremelések csak az Egyesült Államokra vonatkoznak-e, vagy globálisan is érvényesek lesznek. Fontos megemlíteni, hogy a Nike népszerű Air Force 1 cipői, valamint a 100 dollár alatti cipők nem érintettek az áremelésben. A gyermektermékek és a Jordan márkájú ruházati cikkek és kiegészítők szintén mentesülnek a drágulástól.

A múlt hónapban az Adidas figyelmeztetett, hogy a Trump által bevezetett vámok miatt az Egyesült Államokban emelkedni fognak a népszerű cipők, például a Gazelle és a Samba árai. Szerdán az Egyesült Királyság sportszer kereskedője, a JD Sports arra figyelmeztetett, hogy a vámok miatt emelkedő árak a vásárlói keresletet is befolyásolhatják az Egyesült Államokban. A világ vállalatai jelenleg a Trump adminisztráció kereskedelmi politikájának bizonytalanságával küzdenek. Az április 2-án bejelentett „visszavágó” vámok egy sorát felfüggesztették, miközben az országok a Fehér Házzal tárgyalnak.

Az olyan országokból, mint Vietnam, Indonézia, Thaiföld és Kína, amelyek Nike cipőket gyártanak, várhatóan a legmagasabb amerikai importvámok lépnek életbe, 32%-tól 54%-ig terjedően. A 90 napos vámfelfüggesztés július elején lejár, ugyanakkor az alap 10%-os vám továbbra is érvényben marad. Vietnam messze a legnagyobb gyártója a Nike termékeknek, hiszen az utolsó teljes pénzügyi évben a vállalat elmondta, hogy a vietnami gyárak 50%-át a lábbelik és 26%-át a ruházati termékeknek gyártják. Kínai, indonéziai és kambodzsai cégek is készítenek termékeket a Nike számára.

A gyártás a külföldi vállalatok számára kulcsfontosságú szektornak számít Vietnamban, ahol Trump az egyik legmagasabb, 46%-os visszavágó vámot vezette be. Eric Trump, az amerikai elnök fia, ezen a héten Vietnamba látogat, miután az ország kormánya jóváhagyta a Trump Organisation és a helyi Kinh Bac City Development közötti 1,5 milliárd dolláros befektetési tervet, amely luxusszállodák, golfpályák és ingatlanok építésére irányul. A Trump Organisation emellett helyszíneket keres, hogy Trump Tower-t építsenek Ho Si Minh-városban.

A Nike emellett bejelentette, hogy először 2019 óta közvetlenül értékesíteni fog termékeket az Amazonon az Egyesült Államokban. Korábban a Nike már feltüntette termékeit az Amazon platformján, de hat évvel ezelőtt leállította ezt a gyakorlatot, hogy a hivatalos weboldalára és a fizikai boltjaira összpontosítson. Azonban a Nike online értékesítései csökkenő tendenciát mutatnak. A legutóbbi negyedéves eredményei alapján a digitális értékesítések minden régióban csökkentek, a legnagyobb mértékben Európában, a Közel-Keleten és Afrikában, ahol 25%-os visszaesést tapasztaltak, míg Nagy-Kínában 20%-os csökkenés volt. A vállalat összes bevétele csökken, és tavaly késő ősszel a Nike visszahívta Elliott Hillt, egy korábbi magas rangú vezetőt, hogy átvegye a vállalat irányítását John Donahoe-tól. Hill most a Nike megújításán dolgozik, amelynek középpontjában az Egyesült Királyság, az Egyesült Államok és Kína áll.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c3315er3gygo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük