Egyéb,  Mindennapok

Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?

Februárban Észak-Queensland, Ausztráliában, hat hónapnyi eső zúdult le, ami sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat eredményezett, hiszen senki sem tudta, hogy reggel milyen mértékű áradással és károkkal ébrednek. Különösen Andrew Brown, egy kiberbiztonsági oktató számára volt ez megterhelő, aki emellett amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Kevesen tudják, hogy ő a Wally’s Weather nevű Facebook-oldal mögött áll, amely 107 000 követővel és havi 24 millió megtekintéssel büszkélkedhet, a queenslandi időjárásra összpontosítva. A rekordmagas árvíz idején, amikor 400 ember kénytelen volt elhagyni otthonát, Brown éjjel-nappal posztolta az információkat, még éjszaka is felkelt, hogy frissítéseket osszon meg, a közönsége iránti felelősségérzetből. Azonnal értesítette nemcsak a Facebook-követőit, hanem főnökeit, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit, amikor észlelte, hogy öt órányi folyamatos eső várható. „Amikor nagy időjárási esemény történik, megpróbálsz minél több időt adni az embereknek, hogy felkészülhessenek” – mondta Brown.

Townsville-ben, egy olyan területen, ahol a január és március közötti esős évszakok híresek a csapadékos, forró és párás időről, az emberek kíváncsiak arra, hogy mi történik, hiszen még ha áram nélkül is maradnak, az internetkapcsolatuk valószínűleg megmarad. „Ezek a rendszerek éjszaka gyakran fordulnak elő, amikor nem láthatod, mi történik, így tényleg úgy érzed, hogy te vagy a szemeik és fülükt” – tette hozzá Brown. Az ő aktív, erősen elkötelezett Facebook-közönsége azt mutatja, hogy egyre többen fordulnak a közösségi médiához hírek és időjárás-előrejelzések beszerzéséhez. A Pew Research Center szerint az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így szerzi be ezeket az információkat. Az emberek a Facebook-influensereket ugyanolyan figyelemmel követik, mint a hagyományos újságírókat, sőt, a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem kutatása szerint a YouTube, Instagram és TikTok felületein is jobban figyelnek rájuk.

Daniel Angus professzor, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója, amikor Brisbane-ben rekedt a trópusi Alfred ciklon által okozott eső és árvíz közepette, inkább az ausztrál Meteorológiai Szolgálat hivatalos tanácsaira hallgatott, mivel úgy véli, hogy ők nyújtják a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket. Angus professzor a növekvő népszerűséget az olyan időjárás-influenserek, mint Brown, a közszolgáltatások és a kormányzati források iránti bizalmatlanságból, valamint a hírek és az elérhetőség hiányaiból magyarázza. „Az időjárás-influenserek különösen a vidéki és regionális területeken nyertek népszerűséget, mert rendkívül helyi, valós idejű frissítéseket nyújtanak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondta Angus professzor.

Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is, hogy az időjárás-influenserek hajlamosak a pánikkeltésre, amelyet a Townsville-ből származó Higgins Storm Chasing is tapasztalt. 2018-ban a cég kritikát kapott, mert történelmi esőzéseket és áradásokat jósoltak egy millió Facebook-követőjüknek, ami végül nem következett be. Angus professzor megjegyezte, hogy az időjárás-influenserek gyakran hajlamosak a túlzó állításokra, mivel nem tartoznak ugyanazokhoz a standardokhoz, mint a hagyományos és hivatalos kormányzati képviselők, és ez félrevezető információk terjedéséhez vezethet.

Alan Sealls professzor, egykori televíziós meteorológus, aki jelenleg a Dél-Alabamai Egyetemen tanít, szintén osztja ezt a nézetet. Sealls professzor személyes véleménye az, hogy a képzett meteorológusok, akik online platformon tevékenykednek, értéket képviselnek, míg a formális képzés nélküli influenserek diszkreditálhatják a szakmát. „Vannak olyanok, akik nem képzettek, és kockázatot vállalnak, amikor hosszú távú időjárás-előrejelzéseket mutatnak be, mintha azok ugyanolyan pontosak lennének, mint a rövid távú előrejelzések” – mondta Sealls professzor. Andrew Brown a Wally’s Weather esetében önképzett meteorológus, de informatikai mesterfokozattal és számos egyéb technológiai képesítéssel rendelkezik. Az előrejelző eszközökbe tett jelentős befektetése miatt három éve bevezette a fizetős előfizetéseket, de ezek főként csak a költségeit fedezik.

Brown tervezi, hogy a mesterséges intelligencia fejlődése révén több időt szenteljen az adatok pontos elemzésére és a követői tájékoztatására. A jövőben szeretné, ha a Wally’s Weather egy országos szintű működéssé fejlődne. Ausztráliában Brown azt mondta, hogy szeretne nyugdíjba vonulni az oktatásból, és több időt tölteni a Wally’s Weather-rel, valamint unokáival, de tudja, hogy ez még odébb van. Brown nem akarja, hogy ő legyen az oldal arca, amit eddig sikerült elkerülnie. „Nem akarom felfedni, ki vagyok, mert szeretném, ha tudnék sétálni az utcán anélkül, hogy zaklatnának” – mondta. „Néha hallom, hogy az emberek beszélnek az oldalról, és fogalmuk sincs, hogy ott állok.” Ez a titokzatos jelenlét még izgalmasabbá teszi számára a tevékenységét.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cql6vgwyv4xo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük