Hírek,  Technológia

Az M&S leállítja az online rendeléseket és visszatérítéseket ad a kibertámadás után

A Marks & Spencer (M&S) legutóbbi bejelentése szerint a vállalat felfüggesztette az online rendeléseket, mivel komoly nehézségekkel küzd egy kibertámadás következményei miatt. A vásárlók már múlt hétvégén elkezdtek problémákról beszámolni, és kedden a kiskereskedő megerősítette, hogy „kibereseménnyel” áll szemben. Azóta az M&S teljesen leállította az online rendeléseket a weboldalán és alkalmazásaiban, beleértve az élelmiszer- és ruházati termékek rendelését is, és azt ígérte, hogy visszatérítést ad a pénteken leadott rendelésekért.

A bejelentést követően a cég részvényei 5%-kal csökkentek, azonban az árfolyam később valamelyest helyreállt. A szombat reggeli állapot szerint az online rendelés még mindig felfüggesztés alatt állt. Az M&S egy közleményben kifejezte sajnálatát az okozott kellemetlenség miatt, és hangsúlyozta, hogy tapasztalt csapata, a vezető kiberbiztonsági szakértők támogatásával, nagyon keményen dolgozik az online és alkalmazásos vásárlás visszaállításán. A vállalat köszönetét fejezte ki a vásárlók, munkatársak és partnerek megértéséért és támogatásáért.

Bár az online rendelés problémái komoly kihívások elé állították a céget, az üzletek továbbra is nyitva maradtak. A Marks & Spencer korábban már szembesült olyan problémákkal, amelyek a kontaktmentes fizetéseket, a Click & Collect szolgáltatást, valamint az ajándékutalványokkal való vásárlást érintették. Az online rendelés felfüggesztése óta az M&S reagált a közösségi médiában érkező posztokra, amelyekben a vásárlók tájékoztatást kértek a fennálló problémákról. Az M&S elmondta, hogy az ajándékutalványok, e-ajándékutalványok és a hitelesítési nyugták jelenleg nem használhatóak sem az üzletekben, sem online vásárlás során. Ugyanakkor azt is jelezték, hogy ha a vásárlók már megkapták az értesítést arról, hogy egy termék készen áll a személyes átvételre, akkor be tudnak menni az üzletbe, és elvihetik azt. Az M&S hozzátette, hogy minden csomagot az üzletben tartanak vissza további értesítésig, így nem kell tartaniuk attól, hogy azokat visszaküldik.

Mindazonáltal néhány vásárló kritikát fogalmazott meg a vállalat az üzemzavar kezelésével kapcsolatban, különösen a vásárlók felé küldött kommunikációt illetően. Az egyik vásárló a közösségi médiában arról számolt be, hogy miután pénteken azt mondták neki, hogy a problémát az ajándékutalványokkal megoldották, szombaton ismét elutasították a boltban. Ez már a negyedik nap volt, amikor próbálkozott, de nem tudta használni az M&S ajándékutalványát. A problémák ellenére többen dicsérték az üzletek személyzetének szolgáltatásait, és arra kértek másokat, hogy ne a dolgozókon vezessék le a frusztrációikat.

A vásárlók sok kérdést tettek fel arról, hogy a már meglévő vásárlások, rendelések és visszatérítések hogyan érintettek a kibertámadás következményei miatt. Az online élelmiszerkereskedő, az Ocado, amely az M&S élelmiszereit értékesíti, nem érintett a problémákban, mivel teljesen különböző rendszeren működik. Az Információs Biztos Hivatalának szóvivője elmondta, hogy az M&S „értékeli az információkat”, miután a kiskereskedő bejelentette az esetet. A cég kedden korábban azt is közölte, hogy értesítette a Nemzeti Kiberbiztonsági Központot (NCSC), és a Nemzeti Bűnüldözési Ügynökség is jelezte, hogy együttműködik az NCSC-vel a cég támogatásában.

A pénteki frissítésében az M&S azt mondta, hogy az online rendelések felfüggesztése az Egyesült Királyságban a „proaktív kezelés” része a kibertámadásnak. Az M&S csapata, a vezető szakértők támogatásával, rendkívül keményen dolgozik az online működés helyreállításán, hogy továbbra is jól szolgálhassák a vásárlóikat. A kibertámadás következményeivel foglalkozó szakértők azonban spekulálnak a támadás hátteréről. Nathaniel Jones, a Darktrace kiberbiztonsági cég biztonsági és mesterséges intelligencia stratégiáért felelős alelnöke elmondta, hogy az M&S online értékesítésének leállítása megmutatja, milyen hatással lehetnek ezek a támadások a bevételekre. William Wright, a Closed Door Security kiberbiztonsági cég képviselője pedig azt nyilatkozta, hogy véleménye szerint a probléma „jelentős hatással lehet” a cégre. Az adatok szerint a bolt eladásainak csaknem negyede online történik, így akármekkora ideig is tart a felfüggesztés, az pénzügyi nehézségeket okoz az M&S számára.

A Marks & Spencer a legutóbbi nagy márka, amely jelentős zűrzavart tapasztalt online szolgáltatásainak terén az utóbbi hónapokban. A Morrisons tavaly karácsonykor hatalmas problémákkal küzdött a rendelésekkel, a szállításokat törölték, és a kedvezmények nem kerültek alkalmazásra. Ezt követően két nagy banki leállás is történt, amikor sokan fizetésnapra vártak az év első két hónapjában. Januárban komoly informatikai problémák merültek fel a Barclays-nál, amelyek a bank alkalmazását és online banki szolgáltatását érintették. Később kiderült, hogy a Barclays akár 12,5 millió font kártérítést is fizethet. Februárban több bank, köztük a Lloyds is, problémákkal küzdött, ami miatt a vállalkozások nem tudták kifizetni dolgozóikat. Az NCSC arra figyelmeztette a cégeket, hogy ellenőrizzék az IT-helpdesk „jelszó-visszaállító folyamatokat”, mivel a hackerek a kiskereskedőket célozzák meg. A Marks & Spencer vezérigazgatója is bocsánatot kért a zűrzavarért, amely az online műveletek felfüggesztéséhez vezetett. A cég nem árulta el, hogy ki hajtotta végre a támadást, vagy mikor állítják helyre rendszereiket, ami arra utal, hogy a helyzet komoly. A BBC értesülései szerint az élelmiszerellátottságnak a hét végére normalizálódnia kell.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cdxnkg7rln2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük