
Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?
Február hónapban Észak-Queensland, Ausztrália területén hat hónapnyi eső zúdult le, ami sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat hozott, hiszen sosem lehetett tudni, hogy reggel milyen szintű áradással és károkkal találkoznak majd. Különösen nehéz helyzetben volt Andrew Brown, aki nappal kiberbiztonsági oktatóként dolgozik, de emellett hobbiként amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Kevesen tudják, hogy ő a Wally’s Weather nevű Facebook oldal mögött áll, amely már 107 ezer követővel és 24 millió havi megtekintéssel büszkélkedhet, és az időjárásra összpontosít Queensland trópusi államában. A rekord mértékű áradások idején, amikor 400 embert kellett evakuálni, Brown folyamatosan posztolt az eseményekről, éjjel is felkelt, hogy friss információkkal szolgáljon a követőinek, mert úgy érezte, hogy ez a kötelessége. Még a munkájáról is korábban távozott, amikor észlelte, hogy az időjárási radarján öt órányi folyamatos eső közeledik, és nemcsak a Facebook-követőinek, hanem a főnökeinek, kollégáinak, feleségének és felnőtt gyermekeinek is tanácsolta, hogy készüljenek.
„A nagy időjárási eseményeknél próbálunk minél előbb értesíteni az embereket” – mondja Brown, aki Townsville-ben él, egy olyan régió központjában, amely január és március között különösen csapadékos és párás időjárásáról ismert. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert még ha áram nélkül is maradnak, valószínűleg van internetkapcsolatuk. Ezek a rendszerek híresen éjszaka csapnak le, amikor nem látható, mi történik, ezért úgy érzem magam, mint az ő szemeik és füleik” – fogalmaz Brown.
Brown aktív és elkötelezett Facebook közönsége azt mutatja, hogy egyre több ember fordul a közösségi médiához hírek és időjárási frissítések érdekében. Az Egyesült Államokban a Pew Research Center adatai szerint a felnőttek 20%-a így szerzi be az információit. Az emberek annyira figyelnek a Facebook influencerekre, mint a hagyományos újságírókra, sőt, sok esetben még inkább, mint a mainstream média képviselőire a YouTube-on, az Instagramon és a TikTokon – állítja a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem közös tanulmánya.
Daniel Angus professzor, a Queenslandi Műszaki Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója figyelte, hogy a közönség körében milyen népszerűvé váltak az időjárás-influencerek, mint Brown. Mikor Brisbane-ben őt is elérte a Tropical Cyclone Alfred okozta heves esőzés és áradás, ő inkább az Ausztrál Meteorológiai Hivatal hivatalos tanácsaira hallgatott, mert úgy véli, hogy ők tudják a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket adni. Angus professzor elismeri, hogy az időjárás-influencerek népszerűsége nemcsak a hagyományos média és a kormányzati források iránti közbizalom csökkenésének, hanem a részletesebb, közvetlenebb információk iránti igénynek is köszönhető.
Azonban a szakértők figyelmeztetnek arra is, hogy az időjárás-influencerek gyakran túlzásokba esnek, és pánikot keltenek. A Townsville-i Higgins Storm Chasing nevezetű közösségi média időjárás-előrejelzőt például 2018-ban azzal vádolták, hogy történelmi szintű csapadékot és áradást jósolt, ami végül nem következett be. Angus professzor megjegyzi, hogy míg a hagyományos meteorológiai hivatalok óvatosan járnak el az értesítések és evakuálási rendeletek kiadásával, addig az influencerek gyakran nem szembesülnek a felelősségre vonással, ha tévednek.
Brown, aki önmagát tanította ki meteorológiából, már jelentős összeget fektetett be az előrejelző berendezésekbe, és három éve bevezette a fizetős előfizetéseket, amelyek főként a költségeit fedezik. Az AI fejlődése lehetővé teszi számára, hogy jobban elemezze az adatokat, és kommunikáljon a követőivel, továbbá tervezi, hogy az egész ausztráliai működését kiterjeszti. A helyzet azonban nem mindenki számára ennyire egyszerű. Az influencerek világában valóban van kereset, de a képzett meteorológusok, mint Andrew Markowitz, aki Colorado államban él, és aki már 135 ezer követővel rendelkezik a TikTok-on, a tartalom monetizálásával komoly bevételeket generálhat.
Brown számára a Wally’s Weather több mint munka; ez az élete egy része, és szeretné, ha többet foglalkozhatna vele, de azt is elmondja, hogy nem akar a lap arca lenni. „Nem törekszem arra, hogy felfedjem, ki vagyok, mert szeretem, ha úgy sétálhatok az utcán, hogy nem zaklatnak az emberek. Néha hallom, ahogy az emberek beszélnek az oldalról, és fogalmuk sincs róla, hogy éppen ott állok” – mondja Brown, aki a közönsége iránti elkötelezettségét és a közvetlen interakció fontosságát hangsúlyozza.
