
A milliárdos titkos terve: Miért akarja megvenni a Royal Mailt?
Április végén egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky irányítása alá kerül a több mint 500 éves Royal Mail, amely egykor a brit nemzet büszkesége volt. Kretinsky, aki egy futballklub társtulajdonosa és jelentős befektetője egy brit szupermarketláncnak, különös figyelmet kapott, hiszen sokan kíváncsiak arra, miért érdeklik őt az utóbbi években egyre inkább problémákkal küzdő intézmények, mint a Royal Mail. A cseh milliárdos, akit a „cseh Sphinx” néven is ismernek, 49 éves, és a Sunday Times Rich List szerint 6 milliárd fontot ér. Kretinsky eredetileg jogász volt, majd a európai energiapiacon tett szert hatalmas vagyonra.
A Royal Mail, amelyet VIII. Henrik alapított, az Egyesült Királyság életének szerves része, ahol sok ember baráti viszonyt ápol a postásával, aki napi szinten hozza el a leveleket és csomagokat. Azonban az utóbbi években a Royal Mail népszerűsége és pénzügyi teljesítménye drámai módon romlott. A levélküldemények száma folyamatosan csökkent, míg a cég egyre inkább vesztett a piaci részesedéséből. 2004-ben még 20 milliárd levelet küldtek el, tavaly azonban ez a szám már 7 milliárd alá csökkent. A Royal Mail számos bírságot kapott a késedelmes kézbesítések miatt, és a munkavállalóival folytatott sorozatos konfliktusok miatt is rossz fényben tűnik fel.
Kretinsky vásárlási kedvét a brit kormány végül zöld utat adott, miután a milliárdos „jogilag kötelező” vállalásokat tett. Az üzlet részeként a kormány egy úgynevezett „arany részvényt” kapott, amely lehetővé teszi számára, hogy értesüljön a Royal Mail tulajdonjogának, székhelyének és adórezidenciájának bármilyen jelentős változásáról. A tervek szerint a Royal Mail átvétele április végéig befejeződik, miután a szükséges szabályozási akadályokat legyőzték.
Azonban a Royal Mail megvásárlása furcsa lépésnek tűnik egy globálisan mobil olaj- és gázbefektető számára. Kretinsky célja, hogy egy pan-európai konglomerátumot építsen az energiára, kiskereskedelemre és logisztikára alapozva. A Royal Mail-t az IDS, az International Distribution Services anyavállalata keretein belül szeretné fejleszteni, hogy versenyképes legyen olyan cégekkel, mint a Deutsche Post DHL, DPD és Amazon. Kretinsky hisz abban, hogy a csomagküldés jövedelmező és növekvő iparág, így a Royal Mail és a GLS (amely a Royal Mail anyavállalata) megvásárlásával gyorsan nagy európai szereplővé válhat a logisztikai piacon.
A Royal Mail-nek azonban számos jogi és szabályozási kötelezettséget kell teljesítenie, amely megnehezíti a versenytársakkal való versenyzést. A cégnek kötelező leveleket kézbesítenie minden hétköznap, míg a magáncégek gyakran a profitábilis megbízásokat választják, így Kretinsky tervei közé tartozik a logisztikai szolgáltatások fejlesztése. A cég a közelmúltban új postafiókokat tesztelt, amelyek lehetővé teszik a kis csomagok leadását.
A Kretinsky által tervezett reformok célja, hogy a Royal Mail értékesítési teljesítménye javuljon, és a szolgáltatás fenntarthatóbbá váljon. Kretinsky kijelentette, hogy „ameddig élek”, tiszteletben tartja a szolgáltatási kötelezettségeket, ugyanakkor támogatja azok reformját. Az Ofcom, a brit szabályozó hatóság, már vizsgálja a kötelezettségek módosítását, amely jelentős anyagi megtakarítást jelenthet a Royal Mail számára. A cég vezetése arra számít, hogy e változtatások révén sikerül visszanyerni a piaci részesedését.
Az elemzők megjegyzik, hogy a Royal Mail mellett a GLS, amely 1999 óta a cég része, szintén jelentős nyereséget termel. Kretinsky célja, hogy a GLS tapasztalatait felhasználva modernizálja a Royal Mail-t, és hogy a cég fejlődjön, ne csökkenjen. Kretinsky elmondta, hogy a cég fejlődése érdekében különböző befektetéseket tervez, különösen a technológia és az infrastruktúra terén.
Összességében a Royal Mail jövője bizonytalan, de Kretinsky tervei sokak számára reményt adnak a cég megújulására. A kérdés az, hogy a milliárdos képes-e sikeresen irányítani ezt a hagyományos brit intézményt, és képes lesz-e megfordítani a cég sorsát a globális piacon. Az új vezető érkezése a fogyasztók számára is változásokat hozhat, hiszen új Royal Mail postafiókok és a másodosztályú szállítások gyakoriságának csökkentése várható, miközben az első osztályú levelek árai emelkedhetnek. A Royal Mail tehát új kihívásokkal néz szembe, de az új vezetés alatt talán új lehetőségek is nyílnak.

